Contrastul simulatan si contrastul de calitate

Este un contrast a carui cunostere ne este necesara pentru lucrarile cuprinse in acest blog, dar are aplicabilitate foarte intensa in practica zilnica.

Contrastul simultan este efectul reactiei spontane complementare produse de o pata de nuanta intensa in jurul ei.

Se poate verifica efectul, aplicand o pata de nuanta rosie pe o panza alba sau pe o panza acoperita cu griuri vopsite. Se poate observa ca dupa aplicarea petei de nuanta rosie, restul s-a nuantat in verde. Aceasta nuanta de verde este cu atat mai intensa cu cat rosul este moi intens sau ocupa o suprafata mai mai mare pe panza sau griurile si nuantele invecinate sunt mai reci.

Putem face o alta experienta privind o jumatate de minut un panou rosu dupa care ne mutam brusc privirea pe un perete alb. Vom constata ca imaginea ce ne apare, imediat ce ne-am mutat privirea, este verde. Aceasta imagine ce ne apare imediat dupa disparitia stimulentului (rosu) se numeste imagine posterioara si persistenta ei depinde de intensitatea excitatiei primite. Daca vom continua experienta vom constata ca imaginea posterioara a galbenului este movul, a albastrului este oranjul si invers.

Raportul dintre rosu-verde, galben-mov, albastru-orange, este un raport de contrast (contrastul complementarelor). Ori de cite ori avem senzatia (nuanta este o senzatie subiectiva) uneia dintre nuante, imaginea ei posterioara este a perechii sale, ele conditionandu-se reciproc. Nuantele complementare se cer reciproc una pe alta, se completeaza una pe alta, sunt prin excelenta cerute de modul normal de functionare a ochilor si de aceea intra ca factor de capetenie in legile de armonie ce guverneaza arta.

In lucrarile noastre vom intalni cazuri in care, pentru a intensifica anumite nuante, nu vom vopsi alte ate, ci vom recurge la ajutorul complementarelor, care au proprietatea (am vazut aceasta la juxtapunerea nuantelor) ca, alaturate fiind, se exalta reciproc.

Utilizat judicios, precedat de experimente, contrastul simultan poate sprijini efectiv conceperea unor lucrari in goblen in care se, creaza efecte armonioase de mai mare rafinament.

Contrastul de calitate

Este usor de inteles ca efectul unei nuante depinde de calitatea si cantitatea ei (intr-un context dat). Reamintim ca prin calitatea unei nuante se intelege puritatea ei, gradul ei de saturatie. In vorbirea curenta se folosesc frecvent expresii ca „rosu viu”, „rosu stins”, .rosu pamintiu”- Pare evident ca. in contrast cu „rosu viu”, celelalte rosuri sunt alterate, amestecate cu alb sau negru (nuantele sunt „rupte”). Despre amestecul de nuanta si ruperea tentei vom vorbi ulterior.

Contrastul de calitate se creeaza intre doua nuante; o nuanta saturata si o nuanta rupta. Este un contrast care favorizeaza compozitia cromatica. Nuantele rupte creeaza atmosfera neutra si pun in mod deosebit in valoare petele de nuanta pura.

Lasă un răspuns


Directory powered by Business Directory Plugin