Tematica abordabila si riscul kitsch-ului (partea I din II)

Articolele de genul celor prezentate in cest bloge reprezinta, dupa cum am mai spus, o varianta posibila a cusaturii, realizata cu mijloace tehnice si materiale diverse fata de tapiseria clasica sau cea moderna. Ele mai reprezinta o varianta de arta decorativa care dorim sa intregeasca decoratia locuintei noastre. Datorita acestui fapt, lucrarile isi modifica dimensiunile, abordeaza o tematica oarecum diferita fata de goblenul clasic, dar nu renunta (si nici nu pot renunta) la caile de realizare artistica (compozitie, armonie cromatica s.a.m.d.).

.Tablourile in goblen” prezinta caracteristici de originalitate care isi au sursa in intaiul rand in tehnica de realizare si materialele intrebuintate. Utilizarea punctelor creeaza pe suprafata tabloului o vibratie, o medulatie cu totul specifica, creatoare de atmosfera.

Modulatia cromatica, realizata din multitudinea de puncte, poate fi asemuita eventual cu atmosfera realizata de pictorii „pointilisti” (G. Seurat, P. Signac) sau cu cea a impresionismului. Stralucirea fibrei textile (in speta a bumbacului mercerizat) contribuie la crearea unei lumi cromatice deosebite, nuanta capatand o stare speciala de saturatie Daca lucrarea este realizata cu ate de (lina, atmosfera cromatica a tabloului devine mai voalata, mai calda, mai umana.

Tematica lucrarilor in goblen este practic inepuizabila, in functie de dimensiuni, qbilitatea tehnica, destinatia lucrarii s.a.m.d..

Intr-o prima faza, creatorul de lucrari in goblen este bine sa opteze pentru dimensiuni mai mici si lucrari cu caracter decorativ, cu tematica conventionala, fn acest sens, se pot aborda motivele florale, motive zoomorfe stilizate (animale, pasari), peisajul redus la componentele lui esentiale (pamint, apa, cer, soare, copaci, cimpii, munti, marine).

Pot fi abordate, de asemenea, motivele de inspiratie folclorica (siluete de tarani in port popular, hore s.a.m.d.).

Ca un ecou al scenelor de gen, poate fi abordat motivul idilico-rustic (siluete de dame si cavaleri in maniera Watteau s.a.m.d.).

Intr-o faza oarecum superioara se poate trece la reproducerea unor picturi. Picturile pot servi ca teme de inspiratie, dar nu vom incepe prin a le imita, intrucit incalcand granitele mijloacelor de expresie nu vom reusi sa producem altceva decit kitsch.

Vom putea aborda lucrari ale pictorilor clasici si universali, uzand de mijloacele de expresie specifice cusaturii.

Vorbind despre specificul cusaturii, Marc Saint-Saens spunea: „Spontaneitatea facturii nu isi are aici locul. Lina nu admite decit sa fie vopsita si tesuta; nu sunt posibile nici amestecurile de nuante nici glacis-urile”.

Am aratat pana acum doar temele de inspiratie care intr-o prima faza sunt utile, intrucit usureaza insusirea tehnicilor curente, deprinderea de a distinge valori, nuante, de a compune, de a stapani efectul global al unei suprafete.

O data ajunsi in aceasta faza, vom trece intr-o alta, aceea in care vom crea lucrari cu caracter original.

In aceasta directie, sursa cea mai buna de inspiratie va fi natura; desenarea unui vas cu flori si apoi transpunerea in goblen, observarea unui peisaj de toamna, transpunerea pe un carton (proiect) si apoi crearea tabolului in goblen.

Crearea de aceasta maniera, chiar si a unui numar mic de lucrari, ne va dezinhiba, ne va da incredere in fortele proprii. Se cheama ca am ajuns in faza interpretativa, in care natura, realitatea vor fi esentializate, modificate conform personalitatii noastre creatoare.

Lasă un răspuns


Directory powered by Business Directory Plugin